Hauger stasjon ble opprettet som en holdeplass på Bærumsbanen i 1930. Den lå da på østsiden av Høgåsveien.
Stasjonen har navn etter Hauger gård.
Hauger stasjon hadde opprinnelig en stasjonsbygning som var typisk for mange av stasjonene på Bærumsbanen. Disse bygningene kunne bestå av en betjent kiosk og et venterom. De var tegnet i av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. De var i nybarokk stil og hadde seteritak (takflaten var brutt av et vertikalt veggparti som gikk rundt hele bygningen). Se bilde på siden om Jar stasjon. I dag er det bare på stasjonene Jar og Kolsås man kan se slike stasjonsbygninger.
I forbindelse med overgang til bruk av T-banevogner på Kolsåsbanen på begynnelsen av
1980-tallet, ble det bygget en likeretterstasjon på Hauger. Denne første mobile likeretteren ble senere erstattet av en permanent utgave.
Stasjonen var stengt fra 1. juli 2006 til 12. oktober 2014 mens Kolsåsbanen ble oppgradert til
T-banestandard (metrostandard).
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen.
Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og
Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum
Hauger stasjon
Ovenfor: Her ser vi området rett øst for stasjonen. Sett fra sydvest. Her lå den gamle stasjonen.
Til venstre i bildet ovenfor, der det nå er bygget en murvegg, kunne man tidligere se bølgeslagsmerker i fjellet. Se bildet til venstre. Fjellet besto her av leirskifer. Skiferen ble dannet for omkring
400 millioner år siden. Bølgeslagsmerkene ble dannet av bølger på en strand, og senere dekket med leire.
Det ble dannet mange lag av leirskifer oppå hverandre. Senere ble disse bergartene foldet, derfor ligger ikke lagene på bildet horisontalt.
Foto: Knut Erik Skarning